VOORAF:

De eerste verslagen staan erop!! Voor de foto's wordt verwezen naar SmugMug (zie voorpagina voor de link) of klik hier. Ik (Johan) zal de verslagen in het Nederlands bijhouden en Ben zal ze in het Engels bijhouden.

Dag 1 - 27 september 2012 – Heibloem (NL)  naar Munchen (D) - 730 km

IMG 2431Vanochtend om 5 uur ging de wekker en na het douchen, ontbijten, laatste dingen inpakken en afscheid nemen waren we rond 7.15 uur vertrokken. Na 6 jaar dromen en een half jaar voorbereiding was het dan eindelijk zover. Le Grande Départ van Who Knows Where!! Het is wel een raar gevoel om van huis te rijden terwijl je niet precies weet wanneer je terug bent en op welke plekken je zult komen. Bij een normale vakantie weet je vrij goed wat je allemaal tegenkomt maar nu niet. Na een half uur waren we de grens al over richting Duitsland. Tot 9 uur regen gehad maar daarna was het gelukkig droog op wat enkele lokale buien na. Onderweg een ongeveer 110 kmpu gereden en tegen de avond waren we in Munchen. Het was de bedoeling dat we naar Salzburg zouden rijden maar het werd al donker en we moesten nog een camping en de tent nog opzetten. In de buurt van Munchen via het navigatiesysteem een camping gezocht. In de buurt van de het stadion van Bayern Muchen hebben we een camping gevonden, bij aankomst kwam er al directe jongeren met bier van de caming aflopen. Ja hoor, jackpot, we zitten op een oktoberfest camping  en de camping staat al goed vol. Na het inchecken werden we naar een grasveldje begeleid waar nog een paar plekjes vrij waren. Inmiddels begon het weer te regenen dus de eerste keer tent opzetten, die we nog nooit hadden opgezet, bleek moeilijker dan gedacht. Na een 5 minuten hadden we hem al staan als we de andere 85 minuten niet meetellen, nog even nog naar huis gebeld dat alles goed was gegaan en daarna richting het ‘’festivalgedeelte ‘’ van de camping gelopen.Literpullen waren voor 8 euro te krijgen maar gezien de lange dag toch maar niet. Beide een pasta gegeten en daarna terug richting de tent om nog te douchen en daarna zijn we beide vrij snel in slaap gevallen.

Dag 2 - 28 september 2012 – Munchen (D) naar Bled (SLO) – 400 km

Rond  half 9 werden we wakker na een nacht vol geschreeuw, kotsgeluiden en gezang. Om 11.00 uur waren we pas klaar met alles inpakken aangezien alles nat was hebben we alles eerst droog gemaakt / laten drogen in de zon. Het weer is vandaag een stuk beter en je kon al voelen dat het een stuk warmer zou worden. Eenmaal onderweg nog even een vignet voor de Oostenrijkse snelweg gekocht, onderweg de go pro helmcamera getest en na veel tunnels, wegwerkzaamheden, kijkersfiles waren we vrij snel Oostenrijk door. Vlak voor de grens wederom een vignet moeten kopen en eenmaal en eenmaal bij de grens meteen tolgeld moeten betalen voor een tunnel van bijna 8 km. Inmiddels was het alweer bijna avond en Ben wist nog een mooi toeristenplaatsje te liggen aan een meer. Plaatsje heet Bled in licht in Slovenië. Hier even gekeken naar bij het meer waar een eilandje met daarop een kerk midden in het meer ligt. Aan de andere kant ligt hoog op een rots een mooi kasteeltje was s’avonds verlicht is. In de reisgids even een goedkoop hotelletje gezocht en deze ook gevonden. Voor 18 pp hebben we vandaag een kamer. Dus morgenvroeg zijn we wat sneller weg dan vandaag. Na het douchen nog even met de motor naar het centrum geweest om even snel wat te eten en daarna weer terug richting het hotel om even de reisverslagen te typen, route van morgen uit te zoeken en Bob Marley luisteren J

Dag 3 - 29 september 2012– Bled (SLO) naar Plitvice Lakes National Park (KRO) – 305 km

Vanochtend al vroeg vertrokken en we hebben vandaag een kortere rit voor de boeg. Slovenië is tegen onze verwachting in een mooi en rijk land. Huizen en wegen liggen er allemaal erg netjes bij. Iedereen lijkt wel in een vrij nieuwe BMW of Audi te rijden dus ze doen het wel goed hier. Nog voor de middag waren we de grens over, na twee paspoortcontroles, naar Kroatie. In tegenstelling tot Slovenië ziet het er hier een stuk armoediger uit. Ergens langs een stadje (volgens mij Karlovac)  gereden en voor het eerst kreeg je het gevoel dat je in Oost-Europa bent. Alles zag er oud en vies uit, veel flatgebouwen die van boven tot onder vol staan met reclame. Niet echt een aantrekkelijke stad om in te wonen. Laatste stuk dat we moesten rijden was een provinciale weg met veel bochten en na 80 km waren op plaats van bestemming. Vandaag rond 2-3 uur ergens aangekomen en dit keer hadden we de tent al in 15 minuten staan! Bewolkte dag gehad totdat we op de camping aankwamen, zonnetje begon lekker te schijnen en de tempratuur ging ook van circa 18 graden naar een graad of 23. Rest van de dag maar even alle spullen in de koffers goed gelegd zodat ze wat sneller zijn te vinden. Ben heeft nog even een stuk verderop gevraagd of iemand wist hoeveel tijd we moesten reserveren voor morgen (bezoek Plitvice Lakes). Bij een stel Belgen gevraagd en de man wist het niet echt en roepte zijn vrouw erbij. Die kwam naar Ben toelopen, liet een scheet van ongeveer 10 seconde, zei wat en liep weer terug. De man kon zijn lach niet inhouden en Ben bleef uit beleefdheid maar doen alsof er niks was gebeurd.

Dag 4 - 30 september 2012 – Plitvice Lakes National Park (KRO) – 24 km

In tegenstelling tot gistermiddag was het vandaag grijs, koud en nat. Vanochtend maar in het restaurant gaan zitten om even te internetten en rond 11 uur, inmiddels droog, zijn we vertrokken naar de meren. Vanaf de camping is het maar 8 km rijden dus we waren snel daar. De Plitvice meren staan bekend om de mooie kleuren van het water (als de zon tenminste zou schijnen) en de verschillende meren en watervallen tussen de meren. Met een boot werden we naar de andere kant van het meer gebracht waar we te voer verder moesten. Eerst naast enkele kleine watervallen gelopen waarna we in een rotswand via traptreden circa 80 meter omhoog konden lopen. Boven was het uitzicht super en de herfstkleuren van de bomen maakte het ontbreken van de zon een beetje goed. Als laatste zijn we nog naar de hoge waterval gelopen van ook ongeveer 80 meter hoog en zijn hierna terug gelopen naar de pausmobiel. Een bus met allemaal wagonnetjes erachter die er net zo uitzagen als die van de Paus. Halverwege de middag waren we na het doen van wat boodschappen weer terug op de camping. Hier heb ik (Johan) nog een rondje gemaakt met de motor, incusief helmcamera, over de camping. De camping heeft plaats voor 2500 personen maar op wat campers en enkele tentjes na is het helemaal leeg. Er valt dus ook weinig te beleven hier, het café is een dooie boel waar de meeste alleen komen om even te internetten, geen zwembad, geen activiteiten dus eigenlijk niks hier. Het wordt dus tijd dat we in Turkije en verdere landen komen. Europa blijft een beetje doorreisgebied omdat we de bezienswaardigheden hier altijd nog wel een keer kunnen doen. Vanavond nog onze maaltijd opwarmen (pasta bolognese gehaald) en daarna douche, lezen, muziekje en weer slapen want morgen staat het vertrek richting Servië op het programma.

Dag 5 - 1 oktober 2012 – Plitvice Lakes National Park (KRO) – Belgrado (SER) – 561 km

Vanochtend vroeg toen we bijna klaar waren met inpakken werden we door onze overburen Frans en Bep gevraagd of we zin hadden in een bakje thee of koffie. Dat gaat er wel in op een frisse dag zoals vandaag. Met zijn vieren tot een uur of half 11 nog lekker gepraat over vanalles en nog wat. Rest van de dag eigenlijk alleen maar op de motor gezeten en veel kilometers gemaakt. Lijkt misschien niet zxo heel veel 561km maar aangezien we ook niet zo heel hard rijden gaat hier toch veel tijd in zitten. Onderweg nog even stil gestaan op de snelweg in Servie omdat er een bom, uit de oorlog van circa 20 jaar geleden, onschadelijk werd gemaakt. Om half 7 was het alweer donker en we waren net Belgrado door dus langs de snelweg maar eerste motel genomen. De tempratuur was inmiddels gestegen tot 27 graden en de onweersbuien hingen recht boven ons. Tijd om dus naar binnen te gaan. Kosten voor de kamer waren totaal 50 euro voor ons beide wat eigenlijk wel duur is maar goed. We wouden ook nog wat ontbijten daar maar na het horen van de prijs viel ons de broek uit (spreekwoordelijk he). Eten was maar liefst 50 euro per persoon en dan staat er natuurlijk geen Gordon Ramsey in de keuken. Gelukkig hebben we altijd nog onze brander en noodles. Op het balkon van de kamer (0,5 x 1,2m) hebben we maar de noodles opgewarmd. Wel even alles afgescherm zodat de steekvlam van de ontbranding niet zichtbaar zou zijn en het geluid van de laptop vol open gezet. Brander maakt best veel herrie en dan staat hij niet eens vol open. ’S Avonds nog even internet en muziekje (nieuw album van Muse) geluisterd welke overigens een aanrader is!!

Dag 6 - 2 oktober 2012 – Belgrado (SER) – Harmanli (BUL) - 700 km

Vanochtend gewerkt aan mijn zout tekort van de afgelopen dagen. We kregen vanochtend een roerbakei inclusief een pot zout erop als ontbijt. Na het ergste eraf te hebben geschraapt was het ei nog niet te eten dus dan maar wegspoelen met orange juice. Half 9 zaten we alweer op de motor voor wederom een lange dag motorrijden. We willen vandaag zo ver mogelijk Bulgarije in zodat we morgen weer iets rustiger aan kunnen doen. Bij de grensovergang naar Bulgarije geen problemen gehad, twee keer paspoort laten zien en geen controle bij douane gehad. De wegen in Bulgarije worden volgens mij al tientallen jaren gerepareerd met nieuwe stukjes asfalt. Het was dus een hobbelig ritje en er viel ook niks te zien. De tempratuur liep op richting 35 graden en in Sofia maar even bij de McDonalds gestopt voor een Milkshake. Direct hadden we twee bedelaars van 10 jaar bij onze motor staan. Na deze te hebben afgewimpeld konden we even veilig op het terrasje zitten. In de namiddag nog even een stukje offroad moeten rijden aangezien het navigatiesysteem zelf de weg kwijt was. Met wat hulp van de lokale bevolking waren  wesnel weer op de goede weg. Inmiddels lopen er ook ezels met wagen en stieren los over de weg. Blijkbaar normaal hier maar je kijkt toch even je ogen uit als je die beesten midden op de weg ziet lopen wat tevens een hoofdroute is richting Istanbul. Rond 7 uur (uur tijdsverschil sinds vandaag) was het weer donker en dus weer zoeken naar een plekje om te slapen. Bij de Lidl even gestopt en Ben is wat eten en drinken gaan inkopen. Ik (Johan) zat nog buiten bij de motoren te wachten. Een stel italianen, die hier al 3 jaar wonen, kwam naar mij toelopen en vonden de motoren helemaal te gek. Na het horen van onze plannen waren ze verkocht, dit wouden ze namelijk zelf ook wel eens doen. Meteen maar even gevraagd of ze een hotel wisten voor ons en na wat telefoontjes konden we achter hun aanrijden. Ze brachten ons naar een hotel in een zijstraatje, we spraken voor ons meteen een goede prijs af (12 euro voor de kamer), konden de motoren in de garage zetten, konden voor 2 euro p.p. eten dus dat is mooi. Even de site aan hun gegeven en van hun het visitekaartje ontvangen dan kunnen we ze binnenkort even mailen om ze te bedanken voor de hulp. Na het avondeten nog even met de eigenaren en hun dochter buiten gezeten (inclusief erg lekker Bulgaars bier :P). Dochter van de eigenaren had gestudeerd in Spanje en was ook 10 maanden in Den Haag geweest dus zij was de tolk deze avond. Op het einde van de avond kwam ook nog even een buurtgenoot langs lopen en hij en de eigenaar begonnen tegen elkaar te roepen ‘’Communist!!’’, ‘’Sieg Heil!!’’  en ‘’Heil Hitler!!’’ incusief de bekende groet. We wisten niet wat we hoorden maar hebben er mee kunnen lachen. Was schijnbaar een grap tussen beide heren.

Volgende week verschijnen de verslagen van Turkije!

Nieuwste Artikelen

Onze Sponsors

ATAMOTO

KERAM

MDI

Volg ons!

Op Facebook volg je de updates van onze reisverslagen, foto's en video's.

Op SmugMug worden de mooiste foto's en video's van onderweg geplaatst.

Abonneer je op de RSS Feed van deze site.

Route

Dit is de kaart van hoe we gaan rijden. Klik op de kaart voor een grotere versie en een lijst van alle landen.