FOTO'S VAN maleisie OP SMUGMUG KLIK HIER :)

Dag 311 – 3 augustus 2013 – Thrang (THAI) naar Georgetown (MAL) – 360 km

Vandaag ging de wekker om half negen en niet veel later opgestaan. Naar onder gelopen voor een ontbijt en dat smaakte goed. Voor het eerst weer gekookte ham op de boterham sinds ik ben vertrokken. Het regende alweer buiten maar gezien er toch niks te doen valt ben ik maar aangereden nadat ik heb gepakt. Gelukkig regende het maar een aantal minuten en heb ik het de rest van de dag droog gehouden waardoor mijn motorkleding weer vrijwel droog is. Rond het middaguur was ik bij de grensovergang. Twee kilometer van te voren was al een immigratiekantoor dus daar maar eerst gevraagd of ik hier moest zijn voor mijn motor die te lang in Thailand heeft gestaan. Dit moest ik echter bij de grens zelf regelen dus doorgereden tot aan de grens. Hier mijn paspoort laen zien waar ik vrijwel meteen de exit stempel heb gekregen. Ik gevraagd waar ik moest zijn voor de motor en met een minzaam gebaar werd ik verwezen naar customs. Hier naar binnen gelopen maar die stuurde mij weer naar de overkant. De overkant bleek totaal geen customs te hebben dus bij een van de controle-beambtenaren gevraagd en die stuurde mij verderop naar een van de controlepunten. Hier begonnen ze in het Thais te discussieren en het duurde een eeuwigheid. Alsof ik de eerste ben die een voertuig uit het land wil krijgen die te lang in Thailand is geweest. Een vrouwelijke medewerker gebaarde dat ze ergens ging vragen wat met de papieren moest gebeuren. Ik gewacht en gewacht maar ze kwam maar niet terug. Ik ben maar gaan zoeken waar ze was en ze zat verderop in een hokje en na dertig minuten kwam ze daar pas eindelijk uit. Ik moest twee kilometer terug om daar de boete te betalen. Hier was ik al geweest en daar zeiden ze dat ik bij de grens zelf moest zijn. Wat een zooitje ongeregeld hier. Na een kwartier ging een van de douane-beambtenaren met mij mee. Ik kon de motor laten staan en ik kon mee met zijn jeep. Eenmaal twee kilometer terug keken ze weer erg verbaast dus ik wist alweer hoe laat het was. We moesten weer terug naar de grens. Ze wisten het nog steeds niet maar ik kon de boete betalen van 2.000 baht en na het afgeven van het document kon ik verder naar het grensgedeelte van Malesie. Tot mijn ergernis bleek dat ik net zo goed zo door had kunnen rijden aangezien geen hond nog naar de betaling / export document vraagt! Voor niks bijna 50 euro betaald. Bij het Malesische gedeelte ging het erg soepel. Mijn paspoort laten stempel en bij de douane mijn carnet laten stempelen. De woorden Terima Kasi (bedankt) en Apa kabar (hoe gaat het) kwam mij weer ten gehoren. Afgelopen zomer in Bali geweest en hier was dit ook al zo. Dus de zelfde taal! De tijdzone is ook weer een uurtje opgeschoven en het is inmiddels zes uur later dan in Nederland. In Malesie dat nog moderner is dan Thailand en de snelwegen tapijtjes zijn heb ik lekker door kunnen rijden. Bij een tankstation nog even gestopt en hier even een tussendoortje gepakt. De tempratuur is inmiddels ook weer erg aangenaam met iets boven de dertig graden en de donkere wolken van Thailand zijn inmiddels ook verdwenen. Vlak voor Georgetown moet je een lange brug (Penang bridge) over en het uitzicht is weer erg mooi. Ik heb de GoPro aangezet maar ik weet niet of er alles op staat aangezien toen ik keek de camera was uitgevallen. Morgen maar even kijken anders op de terugweg nog een keer aanzetten. In Georgetown hangt een erg relaxte sfeer en het ziet er erg mooi uit. Hier de komende twee a drie dagen maar verblijven en dan door naar misschien de oostkust. Ik kwam een Nederlandse tegen die met de fiets hier heeft rondgereden. Zij en haar man waren aangereden hier en zijn er niet al te best mee weg gekomen. Gelukkig kunnen ze inmiddels alles weer maar ze gaan niet meer fietsen hier. Ze waren vanuit Europa vertrokken per fiets en toen in Turkije al aangereden. Nu ook nog een keer in Malesie dus ze hebben het ook niet echt getrokken. Twee ongelukken waar kennen we dat van? Gedurende de avond in een restaurantje wat gaan eten en bij het guesthouse nog wat bier gedronken.

20130802 113847

Dag 312 – 4 augustus 2013 – Georgetown (MAL) – 0 km

Na het ontbijt kon mijn dagje sightseeing beginnen. Eerst de bus gepakt naar ‘’Wat Chayamangkalaram’’ wat een Boeddhistische tempel is waar een 33 meter lang beeld van Boeddha in ligt. De liggende Boeddha in Bangkok was mooier aangezien deze er nogal speels ala playmobil uit zag. Aan de andere kant van de straat ligt de ‘’Dharmikarama Burmese Temple’’ die er wel mooi uitzag. Vanuit hier moest ik de bus terug pakken en dan een andere bus terug nemen om bij de ‘’Kek Lok Si temple’’ te komen. Hier had ik geen zin in dus de taxi direct DSCF3888gepakt voor vijf euro. Ik werd bij een straatje afgezet wat volgende de taxichauffeur de entree was. Dit was het ook maar er zijn er veel meer. Ik werd afgezet helemaal onderaan en ik meost via een smal straatje waar allemaal toeristenwinkeltjes liggen omhoog lopen. Nadat ik deze voorbij was kwam ik bij een vijver uit waar misschien wel honderd schildpadden in lagen te dobberen. Hierna kon ik de tempel in die zeker de moeite waard is om te bekijken, alleen al die klote verkoop toeristen souvenier winkeltjes zijn erg jammer. Als je naar het hoogste punt wilt kun je een gedeelte met een lift omhoog. Voor een euro dit dus maar gedaan aangezien het dik dertig graden is vandaag. Hier boven even gekeken en een foto gemaakt van het bronzen beeld. Snel weer omlaag en de pagoda gaan bekijken. Hier zat een vrouwtje aan tafel en ik moest 2 ringit (50 cent) betalen. Er stond echter geen bordje voor entreegeld en ik zag zo snel ook geen tickets liggen. Ik vroeg of het entree was of een donatie waarop ze antwoordde in slecht Engels dat het entreegeld was. Ik dus maar doorgelopen zonder te betalen want ik geloof er niks van. In de tempel kon je met de trap naar boven lopen waardoor je tevens een mooi uitzicht had over de hele locatie en natuurlijk over de stad. Inmiddels half twee en een flesje 7up gekocht. Ik stond te wachten bij de bushalte en langs mij hing een spandoek met daarop de volgende naam ‘’ Pertubuhan Penganut Dewa Bao Yu Xian Yan Tua Peh Kong’’. Dat zou je naam maar zijn he. Tien mintuten later kwam de bus aan en ik gaan zitten. Mijn flesje 7up open gedraaid en het spoot eruit. Mijn arm, been en korte broek helemaal nat. Snap er niks van. Heb een tijd gezeten dus niet geschud maar het kwam er toch goed uit. Tegen de tijd dat ik uit moest stappen was alles weer droog maar wel plakkerig. In het guesthouse even van korte broek gewisseld en een bak koffie gedronken. Hierna te voet verder en de volgende bezienswaardigheden in de stad bekeken: City hall, Town hall, Dewan Sri Pinang, Esplanada, Fort Cornwallis, Queen Victoria Memorial Clock Tower, State Assembly Buildings, Cathedral of the Assumption, Penang State Museum, St George’s Church, Goddess of Mercy Temple, Teochew Temple, Kapitan keeling Mosque, Little India, Tanjong City Marina, Penang ferry Service en de Clan Jetties. Bij de Moskee wouden ze mij een Koran aansmeren en mij tot Moslim bekeren. Ik ben afgehaakt toen ze nog moesten beginnen. Rond vier uur was ik terug in het guesthouse waar ik een aflevering van Dexter heb gekeken en even onder de douche ben gesprongen. Om zes uur had ik met Nick afgesproken om te skypen en we hebben het vijf uur en een kwartier volgehouden. Dit keer met een aantal flessen bier erbij en tussendoor wat satéstokjes gaan halen op straat. Na deze marathon nog even met het thuisfront op skype gezeten en toen maar snel het bed in gekropen.

Dag 313 – 5 augustus 2013 – Georgetown (MAL) naar Batu Feringgi (MAL) – 18 km

Na mijn ontbijt eens gaan kijken waar ik naar toe wilde. Ik had een tip gekregen om naar een eilandje te gaan aan de oostkust maar dit eiland is voertuigrij dus sta ik met mijn motor te kijken. Malaka en Kuala Lumpur was ook een optie maar is het ook niet geworden. Op de toeristenkaart die ik had stonden allerlei resorts en na wat googlewerk daar mijn navigatie op ingesteld. Tevens direct een kamer geboekt voor eld euro per nacht. Niet in een resort maar er vlakbij in een guesthouse. Het was maar 18 kilometer verder dus ik was er zo. Snel ingecheckt en toen met een boek (Mr. Nice) naar het strand gelopen. Via het het strand bij een resort lekker gaan liggen en daar de hele middag gezeten, gedronken en gegeten. Het was wat bewolkt maar dat was niet erg gezien de tempratuur. Verder liggen er veel jetski’s klaar op het strand dus morgen eens even een kijkje nemen of het niet te duur is. In het guesthouse de vlucht naar Zuid Afrika geboekt. Gisteren dacht ik een erg goedkope vlucht gevonden te hebben maar vandaag heb ik hem nog bijna vijftig euro goedkoper. Voor 500 euro een vlucht geboekt die vis Singapore en Dubai vliegt. Totaal 17,5 uur in het vliegtuig met Emirates over tien dagen. ’s Avonds gaan eten bij een restaurantje waar diverse apen via de electriciteitskabels de weg overstaken. Een van hun had een babyaapje bij die meer op ET leek dan wat anders. Hierna mijn reisblog bijgewerkt en een serie gekeken.

Dag 314 – 6 augustus 2013 – Batu Feringgi (MAL) – 0 km

Vannacht slecht geslapen vanwege muggen en rond vijf uur begon de Moskee met het gebed. In plaats van een paar minuten bleef er maar herrie uitkomen en nadat deze eenmaal klaar was ben ik weer in slaap gevallen. Rond elf uur, wat mij verbaasde, werd ik pas wakker en meteen bij een strandtentje wat gaan eten. De lucht keek al donker en de wolken kwamen helaan mijn kant op. Het kwam er ook even flink uit en na een dik uur gewacht te hebben ben ik even snel terug gelopen naar het guesthouse. Hier even met Jeroen op skype gezeten en in de tussentijd begon de zon ook weer te schijnen. Ik had de jetski’s al gezien dus nu maar eens kijken wat het kost. De eerste twee verhuurders waren dicht vanwege het weer (lees hoge golven). Gelukkig voor mij was er verderop een bedrijf die nog wel verhuurde dus daar maar eens gevraagd en de prijs was wel redelijk. Hier even moeten wachten totdat mijn voorganger klaar was en in de tussentijd mijn zwemvest aangetrokken en de spullen in een kluisje opgeborgen. Die kerel voor mij werd door de golven met jetski en al het strand opgesmeten dus de medewerkers stormde erop af om de jetski weer in het water te krijgen aangezien de motor nog liep. Eenmaal in het water kon ik erop klimmen en kreeg ik uitleg hoe de jetski functioneerde maar ik had het al vaker gedaan. Gezien de golven erg hoog waren zei de instructeur dat ik niet moest ‘’spelen’’ met de jetski op de golven. Instructeur springt van de jetski en ik meteen vol gas over de golven haha. Af en toe kun je vol gas geven tussen de golven door maar zodra er weer een golf voorbij komt vlieg je weer door de lucht en de landingen waren af en toe best hard. Eenmaal bijna verkeerd gegaan aangezien mijn jetski draaide in de lucht en ik schuin op een golf terecht kwam. Gelukkig sloeg de jetski bij de landing net niet om waardoor ik mijn weg kon vervolgen. Normaal kun je rustig op je meter kijken om te kijken wat je snelheid is maar dat heb ik maar gelaten aangezien ik liever geen golf over het oog wou zien. Omstandigheden waren eigenlijk te gevaarlijk maar ik heb mij erg goed vermaakt. Degene na mij durfde niet echt goed en die daarna kwam werd na een paar minuten van het water gehaald vanwege de hoge golven. Nog net geluk gehad dus! Na het jetskiën gaan douchen en naar de hoofdstraat gelopen. Hier een flink bord shoarma gegeten met frieten. Op de kamer met name bezig geweest om een leuk hostel te vinden maar dit viel vies tegen. Er zat echt een leuke tussen maar die zat helaas vol (Reggae Mansion, waar ze elke avond feesten op het dak hebben en waar je uitzicht over de Petronas Twin Towers hebt). Uiteindelijk geboekt bij POD’s backpackers home wat vlak bij een metrostation ligt dus dan kan ik alles gemakkelijk bereiken. Voor het slapen nog de film ‘’300’’ gekeken.

Dag 315 – 7 augustus 2013 – Batu Feringgi (MAL) naar Kuala Lumpur (MAL) – 332 km

Vanochtend werd ik voor de wekker wakker en wederom slecht geslapen. Het leek wel of ze bedbugs hadden maar volgens mij heb ik de hele nacht jeuk gehad van de muggenbulten de nacht ervoor. Na het inpakken ben ik direct vertrokken zonder wat te eten. Iets voor tien zat ik op de motor en eenmaal uit de stad ben ik even gestopt om wat te eten. Hierna bijna 200 kilometer gereden zonder problemen en even DSCF3992gestopt voor te tanken, te eten en wat te drinken. Voor de shop van het tankstation stond een BMW GSA1200 van een kerel uit Singapore. Hij was wel nieuwsgiering waar ik vanaf kwam en even met hem gesproken. Niet veel later kwamen er nog twee motorrijders aan om te praten. Kerel uit Singapore had een rondreis gemaakt in Zuidoost Azië en was onder andere naar Myanmar geweest. Zijn hele motor zat vol met stickers en prullaria, zijn helm kon wel 20 jaar oud zijn en was helemaal onder gekalkt en zijn motor was goed volgepakt. Hij was graag op mijn route door Azie en Afrika meegereden maar hij moest nog even sparen en zijn baan opzeggen. De andere twee waren uit Maleisië zelf en reden rond op twee racers. Ze vroegen of ik met hun mee wou rijden tot aan Kuala Lumpur. ‘Hoe hard rijden jullie ongeveer?’ ‘Tussen de 150 en 160’. ‘Ok, dan rijd maar lekker aan’ haha. Laatste stuk ook lekker door kunnen rijden en geen files gehad. De andere richting stond wel een file want er stond een containerwagen in de fik. Brandweer was er volgens mij net dus even gestopt op de vluchtstrook en een fotootje gemaakt. De weg naar mijn hostel gemakkelijk kunnen vinden en snel kunnen inchecken. Ziet er leuk uit hier en op de eerste etage heb je een gezamelijke kamer waar je kunt ontbijten, tv kijken, lezen, hangen of wat je ook maar wilt. Tenminste wat mensen om je heen hier. In het guesthouse van afgelopen twee nachten was geen kip te bekennen. Na het inchecken gaan douchen, mijn was weg gebracht en hier kwam ik voor een verassing. Ik naar binnen en die kerel begint wat te wijzen en rare geluiden te maken. Bleek het een dove eigenaar te zijn. Hij begon te wijzen op de kalander en schreef dat het om zes uur al klaar was. Ik, nog niet geschakeld, zei dat ik er dan om zes uur weer was en hij knikte ja alsof hij het gehoord had haha. Op de terugweg een bak koffie gedronken en eens even rondgekeken wat er allemaal te doen was in de straat. Verdomd veel ‘’doven’’ zaakjes zoals massagetenten. Rest van de avond weinig meer gedaan.

Dag 316 – 8 augustus 2013 – Kuala Lumpur (MAL) – 0 km

Na het ontbijt eerst veel koffie gedronken want ik was nog niet echt wakker. Hierna naar het metrostation ‘’KL Sentral’’ gelopen maar het is niet echt duidelijk hier zoals je in een grote stad mag verwachten. Allemaal aparte lijnen die nog niet zijn gecentraliseerd dus niet zoals in Londen dat je een weekpas kunt kopen en hiermee overal in kan. Nee, voor alles een apart kaartje kopen maar goed. Bij het station ‘’KLCC’’ (staat voor Kuala Lumpur City Center) uitgestapt en naar buiten gelopen. Ik stond meteen langs de Petronas Twin Towers en ik was er niet
 bepaald onder de indruk van. Ze zijn wel mooi maar volgens mij na het zien van vele wolkenkrabbers in de Verenigde Staten is het ‘’wow-effect’’ weg. Buiten even wat foto’s gemaakt en hierna binnen een kaartje gekocht voor de film Killing Season met Robert de Niro die wel DSCF3996redelijk was. Ik wou nog nieuwe slippers kopen aangezien ik nu van die teenslippers heb met plastic bandjes en mijn voeten open liggen. Na twee uur zoeken heb ik toch eindelijk een paar slippers gevonden die geen plastic bandjes hadden en ook nog eens in mijn maat. Met mijn nieuwe slippers die lekker lopen direct de taxi gepakt naar de KL tower die een stuk verderop ligt. Deze toren ziet er beetje uit als de Maastoren maar dan een stuk hoger. De toren ligt tevens op de ‘’pineapplehill’’ waardoor het niet veel onderdoet voor de Petronas Twin Towers. Hier een kaartje gekocht voor het bovenste dek wat dubbel zo duur was als een paar etages lager (22 euro om 11 euro). Voordeel wel was dat je niet tegen van de klote ruiten aankijkt maar dat je gewoon buiten staat met een railing van een meter hoog. Het uitzicht was mooi en ik mocht een half uur buiten blijven. Na wat foto’s te hebben gemaakt ben ik weer naar ondere gegaan en te voet terug gelopen. Onderweg kwam ik Healy Mac’s Irish Pub tegen en in een biertje had ik wel zin. Begonnen met een strongbow die niet lekker was en geëindigd met een aantal Duitse Paulaners. Eerst een tijdje met kim gesproken die aan het wachten was op een vriendin en zelf aan de Heineken zat. Dit pisbier haar maar afgeraden maar aan de Paulaners wou ze niet. Hierna kwam een Ier aanzetten die voor Shell in Brunei werkt voor drie jaar. Hij kreeg hier goed betaald en na het vertellen van mijn verhaal begon hij mij te trakteren op bier. Als arme reizigeraar kon ik dit volgens hem wel gebruiken haha, heb ik totaal geen moeite mee! Nadat deze kerel weer was vertrokken kwam een Iraniër aan die in Tabriz is opgegroeid. Aan Tabriz hebben we goede herinneren aangezien hier Saeed ons erg veel heeft geholpen. Hij werkte nu hier in een ziekenhuis en wou naar Europa komen. Hij heeft de hele avond vragen liggen stellen en met name gericht op de acceptatie van Iraniërs in Europa. Ik heb hem naar Duitsland verwezen haha. Ondertussen was de clip van YMCA op tv en ik vroeg of hij het goede muziek vond. Hij vond het erg goede muziek! Hierna zelf maar vertrokken naar het guesthouse nadat ik nog wat foto’s had gemaakt van de Petronas Twin Towers die verlicht zouden moeten zijn maar schijnbaar was het licht alweer grotendeels uit.

Dag 317 – 9 augustus 2013 – Kuala Lumpur (MAL) – 0 km

Vanochtend vrij vroeg wakker en ik had geen kater maar voelde hem wel een beetje. Even naar het toilet en weer terug in bed gedoken. Iets voor elf opgestaan en gaan douchen, ontbijten en diverse bakkies koffie gedronken. Vandaag weinig gedaan en iets na de middag kon ik in mijn nieuwe kamer die wel een raam had. Tenminste wat meer licht en frisse lucht op de kamer. Rest van de dag wat op internet gezeten en wat films gekeken.

IMG 20130808 191711

Dag 318 – 10 augustus 2013 – Kuala Lumpur (MAL) – 0 km

Na het ontbijt gaan douchen en direct vertrokken richting het Kuala Lumpur Bird Park. Ik ben te voet gegaan aangezien de chauffeurs een dikke prijs vroegen. Ik wist dat het niet al te ver was dus dan maar lopen. Gelukkig was het bloedheet waardoor ik meteen weer kan DSCF4019douchen als ik terug ben. Het park was overigens erg mooi met veel vogels. Een gedeelte van de vogels kan ‘’vrij’’ rond vliegen in de grote, met een net afgedekte, ruimte en andere zitten in een grote kooi. Alles ziet er wel erg netjes uit en de volgels hebben weinig te klagen afgezien van het gekrijs van de kinderen en de honderden flitsen van fotocamera’s. Eenmaal terug in het hostel een douche gepakt en vervolgens bij de Burger King even een hamburgertje naar binnen gewerkt. Hier de metro gepakt naar ‘’KLCC’’ en weer een filmpje gepakt hier (The Conjuring). Goed beoordeeld maar vond het een standaard ‘’horror’’ film die erg voorspelbaar was. Aangezien er weinig te doen valt ben ik maar weer naar Healy Mac’s Irish Pub gegaan en hierna nog sushi gaan eten bij de Japanner. De sushi meost electronisch besteld worden met een een soort van Ipad maar dan van een Chinees merk. Je moest zowat door het scherm geen drukken en dan met beetje geluk kreeg je wat besteld. Gelukkig was het wel de moeite waard want het was weer erg lekker! Op de weg terug zag ik een bord hangen met ‘’Erdinger’’ erop en daar direct naar binnen gestormd. Eenmaal aan de bar bleek het was uit verkocht. Wat een tegenvaller! In het hostel vervolgens nog wat afleveringen van Debiteuren Crediteuren gekeken op de laptop.

Dag 319 – 11 augustus 2013 – Kuala Lumpur (MAL) – 0 km

Vandaag de saaiste dag van mijn reis. Nog saaier dan de dagen dat ik niks heb gedaan! Na het ontbijt gaan ontbijten en hierna de metro gepakt naar de Petronas Twin Towers. Hier de Hop-on-hop-off bus gepakt en dit koste ook nog eens tien euro. Echt wat een waardeloze klote tour. Ik ben eerst gestopt bij Chinatown en dit was geen klote aan. Bij de Starbucks maar een gebakje en een bak koffie gaan drinken. Hierna moest ik meer dan een half uur wachten voordat er weer zo’n bus voorbij kwam. Ik dacht dan maar naar het Paleis en een paar haltes voordat we er waren de volgende melding ‘’we slaan de halte van het paleis over’’. Dan stopt die kutbus ook nog om de zoveel tijd voor een ‘’service-interval’’. De uitleg die je te horen krijgt is waardeloos. Ik heb eens even rondgekeken in de bus en ik heb niet één toerist gezien die het naar zijn zin had. Dit was dus de eerste en laatste keer dat ik met zo’n bus de stad ga verkennen! Wat een tijdverspilling. Om de dag maar een beetje positief af te sluiten maar weer de kroeg in gedoken. Eenmaal terug in het hostel met een afhaalmaaltijd stond er een Pakistaan helemaal over de rode bij de receptie. Ik weet niet precies wat er was maar ze konden hem niet helpen maar hij bleef maar door zaniken.

Dag 320 – 12 augustus 2013 – Kuala Lumpur (MAL) – 76 km

Ik had de wekker gezet om half acht omdat ik naar de Petronas Twin Towers wou gaan. Als je naar boven wilt moet je vroeg daar zijn om een ticket te bemachtigen. Ik had echter veel last van mijn spieren in mijn rechterschouder omdat ik volgens mij verkeerd heb gelegen en had ook geen zin om op te staan. Ik besloot maar de motor de pakken en eens naar Aseantex te rijden. Dit is een bedrijf dat o.a. motors verscheept. Gelukkig dat ik hier naartoe ben gereden want ik was al erg laat zeiden ze. Ik moest nog bijna twee uur wachten totdat de eigenaar terug was en hierna zijn we op ons gemak wat gaan eten. Tijdens de lunch een en al reisverhalen gehad want hij was ook al overal geweest met zijn motor. Nog het een en ander aan tips gekregen waar we rekening mee moeten houden in Afrika. Hierna terug naar zijn kantoor en wat kopieën gemaakt en nog een of ander formulier moeten tekenen zodat hij alles kan regelen. De vessels (containerboot) zal pas na mijn vertrek uit Maleisië beschikbaar zijn. Hierdoor moet hij dus alle douane werkzaamheden regelen en heeft dus ook de originele carnet nodig. Hij stuurt het hierna per koerier op naar Zuid-Afrika. Het was erg druk vanwege de vakantieperiode hier waardoor er geen direct beschikbaar was. De contactgegevens uitgewisseld en voor morgen rond lunchtijd afgesproken aangezien ik de spullen nog moet uitzoeken. Inmiddels kon ik nog maar amper comfortabel zitten vanwege de pijn in mijn schouder. Als ik iets moet pakken schiet het er telkens in dus nadat ik eenmaal terug was maar voor een massage geweest. Hierna was het wel ietsje beter. Bij de McDonalds sinds zeer lange tijd weer eens eens een bigmac gegeten. Rest van de avond in het hostel wat video’s bekeken van onze vriendinnen uit Korea. Ze hebben wat trailers gemaakt van hun reis en we komen er ook (kort) in voor. Verder mijn reisblog even bij gewerkt.

Dag 321 – 13 augustus 2013 – Kuala Lumpur (MAL) – 76 km

Vanochtend de wekker gezet om tien uur maar dat was eigenlijk niet nodig. Aangezien ik elk uur wakker werd vanwege de vele mokken koffie van gisteren. Na het ontbijt, en koffie, ben ik mijn spullen gaan uitzoeken wat mee moet op de boot en wat mee moet met het vliegtuig. Tevens mijn gereedschap schoon gemaakt want deze zat onder de roest (van de waterschade in Thailand nog). Bij de supermarkt een keukenhanddoek gekocht en deze meteen vettig gemaakt en direct erna in de container gesmeten. Inmiddels was het al tijd om te vertrekken aangezien ik tussen twaalf en één had afgesproken bij Aseantex. Hier kwam ik aan en ik meteen de auto instappen want het was tijd voor lunch. Na twee uur aan tafel gezeten te hebben zijn we terug gereden en heb ik mijn koffers van de motor af gehaald. De motor gaat pas 26 augustus op de boot en zal dan rond 6 september aankomen in Durban, Zuid-Afrika. Hopelijk komt het ook nog goed met de motor van Ben want de eerste melding was dat deze pas eind september zou aankomen. Zou toch weer een tegenvaller zijn als we in Zuid-Afrika weer een week of drie moeten wachten. Ik heb mijn motor, carnet en sleutel achtergelaten aangezien de motor pas volgende week maandag verscheept wordt. De eigenaar, wat overigens een erg vriendelijke en behulpzame kerel is, stuurt de papieren en sleutel per koerier op naar een nog door te geven adres in Zuid-Afrika. Reservesleutel heb ik in ieder geval zelf bij mocht het mis gaan. En het carnet (paspoort voor de motor) is bijna verlopen dus mocht het daarmee mis gaan dan valt er ook vast wat te regelen maar hopelijk gaat alles in één keer goed. Aseantex staat in ieder geval goed aangeschreven bij medereizigers die ook een motor hebben verscheept. Eigenaar heeft mij netjes bij het treinstation afgezet en na drie kwartier was ik weer terug bij mijn hostel. Hier even snel gaan douchen waarna ik met mijn laptopje in de gemeenschappelijke ruimte ‘’Lullo’s’’ heb gekeken van Jiskefet. Ondertussen was een Duitse bezig om haar spullen in te pakken en de hele vloer lag vol met spullen. Ze vertrekt morgen terug naar Duitsland en ze is gekomen met 1 koffer en vertrekt nu met een extra grote backpack vol een spullen. De koffer heeft ze nadat er twee man opzaten net dicht gekregen. Hopelijk voor haar gaan ze de koffer niet controleren want die krijgen ze nooit fatsoenlijk dicht dan. Inmiddels bijna acht uur en richting het sushirestaurant gegaan waar ik paar dagen geleden ook heb gegeten. Hier weer (te) lekker gegeten en dit ker weer verschillende soorten sashimi gehad en als voorafje carpaccio met een flesje Hoegaarden erbij. Hierna nog een Paulaner gaan drinken in de Irish pun waarna ik weer ben vertrokken naar het hostel. Hier nog even filmpje gekeken en voor morgenvroeg de wekker gezet om zeven uur. Dan toch maar eens een kaartje regelen voor de Petronas Twin Towers brug en de hoogste verdieping. Hiervan zijn er maar 1500 per dag te krijgen en wie het eerst daar is krijgt een kaartje dus vroeg op!

Dag 322 – 14 augustus 2013 – Kuala Lumpur (MAL) – 0 km

Vanochtend was ik net voor de wekker wakker en na nog vijf minuten te hebben gelegen toch uit bed gesprongen. Het douchen en ontbijt maar overgeslagen en na een beetje opfrissen richting KL Sentral station gelopen. Hier de metro gepakt en ik was tien voor acht onder in de Petronas Twin Towers. Hier stond al een rij met wachtende maar het viel nog reuze mee. Veertig minuten later begon de verkoop pas DSCF4178en ik denk dat ik nummer honderd in de lijn was. De tours in de ochtend waren al uitverkocht en mij leek het wel leuk om de tour op het einde van de dag te doen. Kwart over acht in de avond was de laatste mogelijkheid dus hier een ticket voor gekocht. Met kaartje naar boven gelopen en bij de McDonalds gaan ontbijten (ei met koffie). Hierna de metro terug gepakt naar KL Sentral en daar een kaartje voor de trein gekocht. Openbaar vervoer is overigens spotgoedkoop hier (metro voor een enkeltje van KL Sentral naar KLCC 40 eurocent (15 minuten onderweg) en de trein van KL Sentral naar Batu Caves (30 minuten onderweg) was zelfs 20 eurocent voor een enkeltje. Bij Batu Caves had ik de trap naar de grot zo gevonden. Vlak voordat ik bovenaan was heb ik mij eerst een ticket gekocht voor de ‘’Dark Caves’’. Dit is een tour van drie kwartier die best leuk is. Grot zit vol met insecten (spinnen, kakkerlakken, soort van rupsen met 18 paar poten, sprinkhaanachtige beesten) en natuurlijk vleermuizen. We mochten met de zaklamp niet naar het plafond schijnen en nadat ik dat gedaan had was het wel duidelijk waarom. Beginnen ze alle kanten uit te vliegen haha. Na de tour nog verder naar boven gelopen maar dit gedeelte van de grot was niet zo heel interessant. Inmiddels iets na het middaguur en de trein terug gepakt. Ik moest bijna een half uur wachten op de trein en het zweet liep langs mij af. Na een half uurtje wachten was ik weer opgedroogd en de airco in de trein is erg lekker na zo’n bloedhete dag. In het Hostel de was gepakt en naar de laundry gebracht (met de dove werknemers). Hij gebaarde op zijn kaart of het vandaag of morgen klaar moest zijn. Ik wees morgen aan en hij schreef 5 uur op. Dit is te laat voor mij dus met wat vlieg gebaren hem duidelijk gemaakt dat ik het graag om twee uur op wil halen. Dit was geen probleem en weer terug naar het hostel gelopen. Hier eerst gaan douchen en hierna even rustig op mijn gemak de ‘Lullo’s’’ van Jiskefet gekeken en mijn reisblog bijgewerkt. Inmiddels was het weer tijd om te vertrekken en ben ik naar KLCC gegaan waar ik eerst de geweldige film R.I.P.D. heb gekeken. Halverwege is slaap gevallen want het was echt een draak van een film. Ik had het wel verwacht maar aangezien er niks anders draaide was dit de enige mogelijkheid om even de tijd om te krijgen. Na de film naar onderen gelopen waar ik nog even moest wachten voordat ik door de security mocht. De tour naar de skybridge en de 86e verdieping (370 meter hoog) staat op het programma. De eerste stop was op etage 41 waar de brug is (is een dubbeldeksbrug) en hier even wat foto’s gemaakt en van het uitzicht genoten. Niet veel later moesten we meteen weer de lift in op naar de 86e verdieping te gaan. Het uitzicht is wel mooi maar jezus was zijn de ruiten smerig. Heb amper een mooie foto kunnen maken (ook mede dankzij de reflectie in de ruiten) maar goed. Het is wel de moeite waard om een keer naar boven te gaan maar ik vond de Empire State Building en Rockefeller toch mooier. De skyline van Kuala Lumpur is nog lang niet zo indrukwekkend dan die van New York. Na de tour de metro terug gepakt en gewacht op Ben die rond elf uur aan zou komen. Iets voor twaald kwam hij aan en hij had de laatste kamer nog kunnen reserveren. Buiten nog even M&M’s gegeten en hierna gaan slapen.

Nieuwste Artikelen

Onze Sponsors

ATAMOTO

KERAM

MDI

Volg ons!

Op Facebook volg je de updates van onze reisverslagen, foto's en video's.

Op SmugMug worden de mooiste foto's en video's van onderweg geplaatst.

Abonneer je op de RSS Feed van deze site.

Route

Dit is de kaart van hoe we gaan rijden. Klik op de kaart voor een grotere versie en een lijst van alle landen.