FOTO'S VAN KENIA OP SMUGMUG KLIK HIER :)

Foto's verschijnen niet meer in verslag vanwege technische storing.

Dag 544 – 24 maart 2014 – Arusha (TAN) naar Nairobi (KEN) – 274 km

Vanochtend al voor half acht was de chauffeur en Emanuel (kerel die ons geholpen heeft met vinden van transport en die ons ook geholpen heeft met het boeken van een goedkope safari) al bij Masai Camp. Met zijn vieren hebben we beide motoren op de achterbak getilt en vervolgens goed vast gezet met touwen. De aluminium koffers en overige bagage past er nog mooi tussen maar de cabine voorin was erg krapjes. Ik zat in het midden tussen de chauffeur en Ben in en ik zat met mijn been tegen de schakelpook aan. Emanuel hebben we wat geld gegeven zodat hij een taxi terug naar huis kan pakken. Onderweg naar de grens moesten we nog een helper oppakken die onderweg achterop gezeten heeft. Gelukkig voor hem was het een goede weg en was het droog. Bij een supermarkt nog twee zakken broodjes gekocht want we hebben nog geen ontbijt gehad. De chauffeur en de helper ook een broodje gegeven en hierna zijn we richting de grens gereden. Tot de grens was het anderhalf uur rijden en het uitzicht was erg mooi. We hebben zelfs de Kilimanjaro is de verte kunnen zien. Bij de grens is de chauffeur gestopt bij de slagboom van de grensovergang naar Kenia. Hier hebben we de motoren afgeladen en heb ik hem betaald. Ik ben vervolgens eerst naar de immigratie en douane van Tanzania gelopen om daar de exit stempels te halen. Op de terugweg was er een groep aan het dansen en even later bleek ook waarom. De president van Kenia komt vandaag naar Arusha. Er staat ook veel beveiliging overal en alle voertuigen die de grens over willen moeten wachten totdat de president voorbij is. Hij zou elk moment komen volgens de beveiliging. Ben is vervolgens ook de stempels gaan halen en ik ben bij onze spullen blijven staan. We hebben weer veel bekijks en een of andere hoge pief van het leger kwam vragen of ik de motors verderop kon verplaatsen want ze stonden te dicht op de weg. Ze stonden achter een muurtje  dus ze hebben er geen last van. Uit veiligheidsoverwegingen moest ik hem verplaatsen maar ik zei dat het niet mogelijk was vanwege problemen. Ik had er gewoon geen zin in om de motors te verplaatsen in hete zon. Toen Ben weer terug was ben ik naar de immigratie en douane van Kenia gelopen om daar het visum te halen en de stempel in het carnet. Er moest in Amerikaanse dollars betaald worden dus ik moest eerst geld gaan wisselen. Ik had voor 120 dollar aan geld bij en de beide visa waren totaal 100 dollar dus net genoeg. We moesten ook de wegenbelasting betalen maar hiervoor hadden we niet genoeg geld. Dit kon gelukkig ook in Nairobi bij het vliegveld of bij het hoofdkantoor gedaan worden. De eerste week is gratis maar de verwachting is dat we net iets langer moeten blijven zodat de motors gerepareerd zijn en de visa’s van Sudan en Ethiopië geregeld zijn. Ben heeft Jungle Junction nog gebeld om te vragen waar de chauffeur bleef. Hij zou rond half tien vertrokken zijn vanuit Nairobi en zou dus ongeveer hier moeten zijn want het was al bijna middag. Uiteindelijk kwam hij pas rond twee uur aanrijden. In de tussentijd hebben we nog wat Somasa’s gegeten en staan wachten totdat de president voorbij zou komen. Rond tien werd de grensovergang gesloten en pas na twee ’s middags kwam de president langs toen we net de motors hadden opgeladen en ergens in een zijstraatje stonden. We hebben hem dus niet gezien. De laadwagen was kleiner maar gelukkig past er wel alles op. De cabine waar we zaten was ook kleiner en nu zat ik niet met mijn been tegen de schakelpook aan maar deze zat nu onder mijn bovenbeen. Telkens als de chauffeur moest schakelen moest ik mijn been optillen. Rond half drie waren we eindelijk weg bij de grens, het was er bloedheet en Ben heeft zich nog goed verbrand daar om de festiviteiten vast te leggen. Onderweg nog even gestopt om te pinnen en wat drinken te kopen en het laatste stuk hebben we een afkorting genomen om de drukte te ontwijken. Probleem was dat de weg erg slecht en ik niet fatsoenlijk kon zitten. Rond zes uur kwamen we aan bij Jungle Junction in Nairobi. De spullen eraf gehaald en de motors laten staan voor morgenvroeg. De prijzen van de kamers zijn best duur dus we hebben ons maar neergezet in de dorm waar toch niemand zit. De dames van de keuken stonden op het punt om al naar huis te gaan en we hadden nog niks gehad en we zitten ergens achteraf waar op korte ofstand niks te vinden is. Na wat aandringen hebben ze ons toch een kom soep, spaghetti bolognese en een toetje klaar gemaakt. Het ouder koppel wat bij Masai camp stond was er ook al. We hadden ze bij de grens ook gezien maar ze waren een stuk eerder weg aangezien wij moesten wachten om onze chauffeur.  Na het eten een lekkere warme douche gehad en we hebben sinds Kaapstad, Zuid Afrika weer snel internet!

Dag 545 – 25 maart 2014 – Nairobi (KEN) – 0 km

Vanochtend hadden we yoghurt, muesli en fruit besteld als ontbijt en wat we kregen was de grootste grap ooit. Een klein kommetje met fruit, een klein kommetje met melk en de muesli was verpakt in een gesealt zakje wat volgens mij wordt gewogen. De inhoud is net voldoende voor een kleuter van drie jaar. Vervolgens waren we aan het wachten op de yoghurt die maar niet kwam dus maar eens gevraagd. Ja die hadden we al gehad wat de yoghurt zat op het fruit. Dat was waar.... er zat maar lieft één theeleper yoghurt op het fruit! Dit was dus ons eerste en ons laatste ontbijt bij Jungle Junction (JJ) en we gaan straks wel wat boodschappen doen. We wouden direct naar de ambassade van Ethiopië gaan maar Chris (eigenaar JJ) kwam aanlopen om de jobkaart in te vullen. Dit even snel gedaan en vervolgens zijn we met Wycliffe (chauffeur shuttle) naar de ambassade van Nederland gereden. Hier hebben we een brief gevraagd waarin de ambassade van Ethiopië om medewerking wordt gevraagd. Dit was gelukkig kosteloos en binnen een kwartier stonden we weer buiten. De ambassade van Ethiopië ligt een aantal kilometer verderop. Eenmaal daar wouden we eerst advies inwinnen met betrekking tot de ingangsdatum en geldigheidsduur van het visum. Van het consulaat, een vrouw met tattoo’s op haar voorhoofd en rond haar nek, kregen we te horen dat we geen visum konden krijgen. Je dient inwoner van Kenia of paspoorthouder van Kenia te zijn. Dit zijn we beide niet dus we konden enkel naar Ethiopië per vliegtuig want daarvoor krijg je wel een visum (overland dus niet). We vroegen om een gesprek met de ambassadeur aangezien we anders vast zitten hier in Kenia en de enige mogelijkheid om naar het Noorden te gaan per vliegtuig of per boot zou zijn wat een duur grapje is. We konden achterom rijden naar het huis van de ambassadeur. Bij de poort kwamen we niet binnen want volgens de beveiliging was de ambassadeur wel aanwezig maar in gesprek met diplomaten. Volgens de receptioniste die we met moeite te spreken kregen was de ambassadeur helemaal niet aanwezig en moesten we vanmiddag maar bellen om een afspraak te maken. Alles wees erop dat ze ons aan het afwimpelen waren maar na een uur wachten zijn we niks opgeschoten. We zijn maar naar de Junction shopping mall gereden om wat boodschappen te doen en simkaartjes te kopen. Verder even een twister gegeten bij de KFC en vervolgens terug naar JJ gereden. Daar bleek mijn motor al in de garage te staan en vier kabels waren samen gesmolten. De accu die we hadden gekocht voor Ben zijn motor bleek de plus en min andersom te hebben. We dachten dat het een internationale standaard was en we hebben dus nergens naar gekeken. Bij Ben verscheen een vonkje en verder niks. Ik heb de accu toen ook op mijn motor aangesloten en mijn motor begon te roken en het scheelde niet veel of hij was in brand gevlogen. Dus nadat de kabels vervangen waren was alles weer in orde. Gelukkig dus maar een kleinigheidje wat het probleem was en niks electronisch. Ben zijn motor deed het ook weer want hij had dus ook een accu met de plus en min andersom. Met een correcte accu en een nieuwe zekering loopt de motor weer. Nu moet er nog wel naar de trilling gekeken worden binnenkort. Gedurende de avond kregen we rijst met curry die goed smaakte maar het toetje (fruitcake met ijs) was nog beter. Na het eten Suits gekeken en de film Anchorman 2. Totaal 52 kilometer afgelegd in het taxibusje.

Dag 546 – 26 maart 2014 – Nairobi (KEN) – 47 km

Vanochtend cornflakes gepakt wat we gisteren hebben gekocht. Dus geen kleine porties meer maar een gevulde maag. Met de motor zijn we naar het huis van de ambassadeur van Ethiopië gereden en na even gewacht te hebben kwamen de deputy ambassador naar buiten. Hij had ons probleem volgens mij gisteren al besproken met de ambassadeur dus hij kwam meteen vertellen dat we terug naar de ambassade konden en een visum kregen. Wij dus weer achterom gereden naar de ambassade en daar alle formulieren ingevuld en de betalingsinformatie gevraagd. Verder nog even met de tattoo vrouw gesproken en zij zei dat het visum direct in gaat bij het verstrekken maar we kunnen de aanvraag een week later indienen (als we zeker weten dat Ben zijn motor klaar is). In de shopping mall weer wat gaan eten en hier was ook de cba bank dus het geld alvast over gemaakt (20 dollar per persoon). Voor de aanvraag hebben we nog een kopie van het paspoort nodig en die zijn inmiddels op. Bij JJ heb ik nog even buiten in het zonnetje gezeten waar het ook heerlijk rustig is op het terras. Ben was in gesprek met een Duitser die maar aan het zaniken bleef. Verder nog de reisverslagen op het Roam Africa forum bijgewerkt, pasta gegeten en een aflevering van Top Gear gekeken.

Dag 547 – 27 maart 2014 – Nairobi (KEN) – 60 km

Ben zijn motor staat nog steeds te wachten op een monteur die de trillingen nakijkt dus ik ben alleen met de motor naar de ambassade gereden van Sudan. Hier moest ik per persoon het aanvraag formulier in tweevoud invullen. Verder had ik een brief nodig van de Nederlandse Ambassade dus ik moest snel daarheen. Hier de brief gekregen (gratis) en meteen kopieën laten maken van ons carnet en mijn creditcard. Het visum van Sudan kost 5.000 Keniaanse Shilling (circa 40 euro) per persoon en ik had niet voldoende geld. Om twaalf uur was de ambassade gesloten de tijd begon langzaam te dringen. De eerste twee pinautomaten die ik vond waren buiten gebruik. Iets na half twaalf was ik terug bij de ambassade van Sudan en hier de aanvraag gedaan voor het visum. Aangezien Ben er niet was moest ik zijn handtekening ververvalsen wat ik recht voor de neus van de persoon achter de balie heb gedaan. Morgen om 3 uur kan ik de visa’s ophalen, de maximale duur van twee maanden aangevraagd. Bij de Junction shopping mall wat gegeten en bij de Samsung winkel een nieuwe kabel gekocht en nieuwe oordopjes want die was aan een kant stuk. Terug bij JJ nog gesproken met drie motorrijders van Globeriders. Ze waren nieuwe banden erop aan het leggen. Gedurende de avond weer een lekkere nasischotel gehad en de film American Hustle gekeken.

Dag 548 – 28 maart 2014 – Nairobi (KEN) – 35 km

Vanochtend heerlijk uitgeslapen tot bijna negen uur en gedurende de ochtend ontbeten, foto’s geüpload, reisverslagen bijgwerkt en tussendoor het nieuws op tv gekeken. Om drie uur kon ik ons paspoort weer gaan ophalen bij de ambassade van Sudan. Eenmaal daar kreeg ik enkel die van mij mee want er moesten vingerafdrukken gezet worden. Ik heb nog gevraagd om de vingerafdrukken van mij op het papier van Ben te zetten waarop ze begon te twijfelen. Uiteindelijk mocht het helaas toch niet dus maandag als we de aanvraag gaan doen van Ethiopië dan gaan we eerst langs de ambassade van Sudan. Na nog wat boodschappen gedaan te hebben weer terug gereden naar JJ waar de drie heren van Globeriders weer terug waren. Een van hun had een olielekkage. Met hun nog even gestaan maar niet te lang want het was erg warm in de zon. Gedurende de avond kwam nog een Nederlands stel aan (Daan en Agnes) die vanuit Kaapstad naar Nairobi zijn gereden in een Toyota Hilux. Met hun nog een biertje gedronken en de rest van de avond onder de dekens gelegen want het koelt flink af. Gedurende de nacht is het circa 15 graden, we zitten ook op meer dan 1800 meter hoogte.

Dag 549 – 29 maart 2014 – Nairobi (KEN) – 0 km

Vanochtend de reisverslagen gaan bijwerken na het ontbijt en Chris (eigenaar JJ), Daan en Agnes zaten ook aan tafel hier. Ze willen de Toyota hier voor langere tijd laten staan dus dat moest op papier gezet worden. Chris was aan het vertellen dat hij nu een half jaar op deze locatie zat. Hiervoor hebben er drie Chinezen gezeten die in de constructie hebben gewerkt. De Chinezen zijn, twee of drie volgens Chris, zijn hier doodgeschoten dus hun werk zal wel geen zuivere koffie zijn geweest. Verder is er ook een Nederlander geweest die wildfotograaf zou zijn maar volgens Chris in de Ivoor-handel of wellicht diamanten-smokkel zat. Hij was hier schijnbaar met vier ‘’vrienden’’ gekomen waarop ze de Nederlander neergeschoten hebben. Hij heeft zeven kogels overleeft maar hij is wel verlamd en blind dus wellicht had hij beter dood kunnen zijn. Daan en Agnes hebben ons uitgenodigd om mee te gaan naar het Karen Blixen museum wat hier vlakbij ligt. Karen Blixen is bekend van het boek en de gelijknamige film ‘’Out of Africa’’.  Op zich valt er in het museum niet veel te zien maar het is wel een erg mooi pand op een mooi stuk land. De tuin is erg netjes bijgehouden. Hier vlakbij ligt ook het Karen Blixen coffee garden wat ook erg mooi is. Hier hebben Daan en Agnes ons getrakteerd om lunch en als hoofdmenu hadden we een zeer lekkere burger. Verder was gisterenavond nog een Nederlander aangekomen maar hem hebben we vandaag pas gesproken. Pim uit Kessel (woont in Nijmegen nu) rijd met een jeep rond en is enkele maanden vanuit Nederland vertrokken en via Iran, Dubai en Egypte naar Kenia gereden. Zijn plan is naar Kaapstad en vanuit daar verder te kijken.

Dag 550 – 30 maart 2014 – Nairobi (KEN) – 0 km

Vandaag een zondag en wederom niet veel gedaan. Beetje op internet, tv kijken en koffie drinken. Eind van de middag met het thuis nog even op skype gezeten en gedurende de avond nog met Ivo en Frannie.

Dag 551 – 31 maart 2014 – Nairobi (KEN) – 39 km

Vanochtend is Ben op pad gegaan om he visum van Sudan op te halen wat ik voor het weekend al had gedaan maar toen zijn visum niet mee  kreeg vanwege de benodigde vingerafdrukken. Ben is ook bij de ambassade van Egypte langs geweest maar deze kunnen we hier niet krijgen maar wel aan de grens. Ik heb rustig op de bank de samenvattingen van de eredivisie gekeken op BVN. Gedurende de middag kwamen Peter en Leonie (twee motorrijders uit Amsterdam) en met hun en Pim nog aan tafel gezeten. Leonie was bij binnenkomst gebeten door een van de honden hier en de eigenaar deed alsof het de normaalste zaak van de wereld is. Ben zijn motor staat weer in de garage en ze hebben de karberateur nog nagekeken maar alles blijkt in orde.

Dag 552 – 1 april 2014 – Nairobi (KEN) – 38 km

Vanochtend zijn we met de motor naar de ambassade van Ethiopië gereden en hier de aanvraag van het visum gedaan. Op de terugweg nog bij de KFC wat gaan eten en verder niks. Terug bij JJ een film gekeken (The secret life of Walter Mitty) die een beetje tegenviel. Gedurende de avond nog een serie gekeken en ik wou nog voetbal kijken met Konrad (Duitser die hier al maanden zit voor adoptie) maar hij blijkt geen voetbalfan te zijn dus zelf ook niet meer gekeken naar de Champions League.

Dag 553 – 2 april 2014 – Nairobi (KEN) – 42 km

Vanochtend na het ontbijt rustig een documentaire gekeken over Lance Armstron (The Armstrong Lie) en na de lunch zijn we met de motor naar de ambassade van Ethiopië gereden. Het leek wel alsof er niemand was maar gelukkig wel. Hier het visum gekregen dus nu hebben we alle benodigde papieren om tot het noorden van Afrika te rijden. Voordat we vertrokken kwamen Peter en Leonie ook net aanrijden met de motors (Honda 250 cc). Bij de Junction shopping mall weer wat geld gepind omdat we in Ethiopië en Sudan niet of anders heel moeilijk aan geld kunnen komen. Ben heeft nog wat boodschappen gedaan en ik ben even naar de kapper geweest. Bij JJ banden besteld en die zouden vandaag of anders morgenvroeg direct komen volgens Chris (maar als je in Afrika bent moet je beter weten). We wouden morgenvroeg vertrekken maar dat zal wel niet gaan lukken. Gedurende de avond gezellig met zijn alle in de woonkamer gezeten met een flesje bier.

Dag 554 – 3 april 2014 – Nairobi (KEN) – 28 km

Na het ontbijt waren de banden er nog steeds niet dus maar naar de Galleria shopping mall gereden om het geld alvast te wisselen. Hier voor circa 3.000 USD gewisseld zodat we zeker meer dan genoeg hebben voor Ethiopië, Sudan en de ferry naar Egypte. Aangezien ik al het Keniaans geld gewisseld had wou ik weer pinnen maar ik kreeg met alle bankpassen en creditcard er niks uit. Terug bij JJ de Rabobank gebeld en het lag niet aan de passen. Gedurende de middag naar eeh shopping mall in Karen (wijk Nairobi) gereden en daar kreeg ik wel geld. De banden arrivereerde om vier uur pas maar dat had ik wel gedacht. Einde van de middag nog een bak koffie gedronken, wasje gedaan en de spullen al zoveel mogelijk ingepakt.

Vanaf hier verder lezen in het verslag 'Ethiopië'

Nieuwste Artikelen

Onze Sponsors

ATAMOTO

KERAM

MDI

Volg ons!

Op Facebook volg je de updates van onze reisverslagen, foto's en video's.

Op SmugMug worden de mooiste foto's en video's van onderweg geplaatst.

Abonneer je op de RSS Feed van deze site.

Route

Dit is de kaart van hoe we gaan rijden. Klik op de kaart voor een grotere versie en een lijst van alle landen.